به گزارش پایگاه خبری ۲٠۲٠، هفته سوم بیستودومین دوره لیگ برتر درحالی روز گذشته به پایان رسید که مشکلات میان سازمان صداوسیما و فدراسیون فوتبال و مشخصا دو تیم استقلال و پرسپولیس همچنان پابرجاست. مشکلاتی که ریشه در مسائل مالی دارد و قوانین و مقرراتی که اتفاقا در این حوزه شفاف هستند و سالهاست در کشورهای دیگر که لیگ فوتبال و رشتههای پرطرفدار دیگری دارند، حل شده است.
اعتراضات مدیران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در روزهای اخیر را احتمالا شنیدهاید و ازسوی دیگر هم کادرهای کوچک و حتی روی اعصاب تلویزیون از بازیهای این دو تیم را هم در این سه هفته دیدهاید. کادرهایی که فارغ از بیاحترامی به چشمهای مخاطبان میلیونی مثلا قرار است مانع از دریافت سهم تبلیغات محیطی این دو باشگاه شوند.
در این سه هفته شاهد تهدیداتی هم مانند جلوگیری از ورود دوربین صداوسیما به ورزشگاهها بودهایم. تهدیداتی که البته رنگ عمل به خودشان ندیدند و در به روی همان پاشنه قبلی است. در اینکه فوتبال در کشور ما ورزش محبوبی است کسی شک ندارد و طبق آمار سازمان صداوسیما پخش این رشته از تلویزیون هم طرفداران فراوانی دارد و بخش عمدهای از همین مخاطبان فعلی تلویزیون هم بهدلیل پخش مسابقات فوتبال است. ازسوی دیگر میدانیم که یکی از منابع درآمدی باشگاهها در همهجای دنیا، حق پخش تلویزیونی است.
موردی که در کشورهای دیگر حل شده و در یک فرآیند تعاملی این اتفاق صورت میگیرد و استفاده از شیوهها و تکنولوژیهای تازه، این فرآیند را برای مخاطبان جذابتر و برای باشگاهها و رسانه، سودآورتر میکند.
به نوشته روزنامه فرهیختگان براساس قانون بودجه سال۹۹ درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی باید بهنسبت ۳۰ به ۷۰ بین وزارت ورزشوجوانان و سازمان صداوسیما تقسیم شود. البته این نسبت خود محل مناقشه است و طی دوسال گذشته تلاش وزارت ورزش برای بیشتر کردن سهمش حداقل تا 50درصد، بینتیجه مانده است.
براساس قانون بودجه سال۱۴۰۰، درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی ۱۵۰میلیارد تومان برآورد شده بود که با همان نسبت ۳۰ به 70، سهم وزارت ورزشوجوانان از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی برابر ۴۵میلیارد تومان محاسبه میشود و مطابق قانون بودجه، در سال جاری صداوسیما باید این مبلغ را به ورزش ایران پرداخت میکرد. همچنین در لایحه بودجه سال۱۴۰۱، درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی ۳۱۵میلیارد تومان برآورد شده که بازهم با همان نسبت ۳۰ به ۷۰، سهم وزارت ورزش معادل ۹۴.۵میلیارد تومان و سهم صداوسیما معادل ۲۲۰.۵میلیارد تومان میشود.برنامه «فوتبال برتر» به تاریخ بیستودوم مرداد سراغ این دعوای قدیمی رفت.
این برنامه بدون حضور هیچ کارشناسی و بیشتر در واکنش به نامه روز قبل باشگاههای استقلال و پرسپولیس بود که خطاب به پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما خواهان رعایت برخی از حقوق دو باشگاه شده بودند.
مجری برنامه مدعی شد که سازمان صداوسیما براساس بند«پ» ماده92 قانون برنامه ششم توسعه به وظایف خود درقبال فوتبال عمل کرده و بهاصطلاح حق پخش باشگاهها را پرداخت کرده است. استناد میثاقی به قانونی بود برخلاف نظر وزارت ورزش در زمان مسعود سلطانیفر که به تصویب مجلس رسیده بود.
براساس بند«ط» تبصره۹ و به استناد بند«پ» ماده۹۲ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزشوجوانان و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مکلفند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره۱۴۰۱۸۴ نزد خزانهداری کل کشور واریز کنند.
مطالب مرتبط